SAJAK RUMI, KAU AKU, DAN PENYATUAN

Kegembiraan adalah saat kita duduk bersama;
Di meja kedai, dalam kereta, atau di mana sahaja,
Dua sosok, dua wajah, dua jiwa, yang menyatu;
kau dan aku


Bunga-bunga 'kan bermekaran' dan
burung-burung 'kan menembangkan kidungnya';
ketika kita memasuki taman; kau dan aku

Bintang-bintang 'kan muncul di langit tuk menjadi saksi'
dan kita diterangi mereka,
dengan cahaya purnama; kau dan aku

Burung-burung surga yang bersayap cemerlang,
kan menukik turun 'tuk minum air yang manis'
air mata kebahagiaan kita; kau dan aku

Betapa sebuah keajaiban, kita duduk disini,
walau di tepi dunia yang berseberangan,
kita tetap akan duduk bersama; kau dan aku

Dan untuk kita ada surga yang abadi,
masa yang tiada limit,
permulaan yang tiada akhir;
buat kau, buat aku;
buat kita__
________